perjantai 28. huhtikuuta 2017

Kinnarin ja Kirkonkylän koululaiset voittajiksi

Tuusulanjärven vesiensuojeluyhdistys järjesti ”Minun Tuusulanjärveni – tai muu lähivesistöni” -koululaiskilpailun yhdessä Tuusulan, Järvenpään ja Keravan koulujen kanssa. Kilpailun tavoitteena oli lisätä koululaisten tietoisuutta alueen vesistöistä ja vesiensuojelusta. Voittajat julkistettiin 27.4.2017 Tuusulan 100 vuotta -luentosarjan tilaisuudessa ”Mitä kuuluu Tuusulanjärvi?”.

1–2 luokkien sarjan voitti Kinnarin koulun 2. luokat. Heidän työnsä on monialaisten opintojen tuotoksena syntynyt kuvaus järvestä, sen ominaisuuksista ja harrastusmahdollisuuksista. Oppilaat miettivät pienryhmissä, miksi lähijärvi on tärkeä ja mitä järvellä voi tehdä. Ryhmätöiden tuloksena syntyi posteri, johon koottiin oppilaille tärkeät asiat. Oma pohdinta on työn erityinen ansio. Pirjo Tuominen, Tarja Kinnunen ja Kirsi Vainikka toimivat luokkien opettajina ja työn ohjaajina.

 Kinnarin koulun 2. luokkalaisten pienryhmien tulokset koottiin Tuusulanjärven kartalle.

3–6 luokkien sarjan voitti Kirkonkylän koulun 4–6 luokan työ Tuusulanjärvestä. Luokanopettajat Marita Rinne ja Katja Elo kertovat: ”Lähdimme selvittämään ensin lapsia kiinnostavia aiheita Tuusulanjärveen liittyen. Tärkeimmiksi nousivat ekosysteemi, kalastus ja järven historia. Etsimme tietoa netistä ja luokassamme kävi asiantuntijavierailijoita kertomassa kyseisistä aiheista. Oppilaat tekivät etsimänsä tiedon pohjalta sivuja luontokansioon, jossa on esitelty eri lajeja, kaloja, lintuja ja kasveja. Kaiken kruunasi kolmiulotteinen yhteinen työ Tuusulanjärvestä.”



Kirkonkylän 4 - 6 luokan oppilaiden rakentama akvaario ja luontokansiot.

Palkitsemistilaisuuden kohokohtana ryhmä Kirkonkylän koulun oppilaita esitti kilpailutyön yhteydessä syntyneitä lauluja ja runoja.




Erityismaininnan saivat Harjulan, Vihtakadun, Hyökkälän, Tuomalan ja Kellokosken koulun oppilaiden työt.

Vihtakadun koululaiset askartelivat järven eliöitä ja kokosivat oman järven.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti